Porady

RODZAJE PIŁEK GIMNASTYCZNYCH


Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów piłek gimnastycznych. Wybierając model odpowiedni dla siebie, spotykamy się z takimi oznaczeniami jak: piłka ABS, piłka classic, piłka massage – co one oznaczają? Czym się od siebie różnią?

 

Piłka ABS (Antiburst)

Piłka została wyprodukowana ze specjalnej pianki (a nie gumy, jak ma to miejsce w klasycznych piłkach) posiadającej antywybuchowe właściwości. W przypadku przebicia piłki, powietrze uchodzi z niej bardzo powoli, zapobiegając nagłemu jej rozerwaniu. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania piłki z ABS są znacznie wytrzymalsze, dłużej nam posłużą, a do tego są bezpieczniejsze (co jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży).


Piłka classic, gumowa, klasyczna

Najpopularniejsze piłki wykonane z gumy PCV. Ceny takich piłek są różne i zależą one od grubości gumy, z której zostały wykonane. Im grubszy materiał użyty do produkcji, tym z reguły droższa piłka.


Piłka massage, masażer, z wypustkami

Oznaczenie piłki posiadającej wypustki, używanej najczęściej w celach masażu oraz rehabilitacji. Piłki masażery mają również właściwości relaksujące.

 

 

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ Z PIŁKĄ

 

  1. Brzuszki – kładziemy się na piłce tak, by odcinek lędźwiowy opierał się na piłce, nogi pod kątem prostym ugięte w kolanach. Dłonie kładziemy za uszami, brzuch w lekkim napięciu, delikatnie unosimy i opuszczamy tułów.
  2. Brzuszki skośne – pozycja wyjściowa taka jak w przypadku klasycznych brzuszków. Podczas podnoszenia tułowia kierujemy ramiona do przeciwległego kolana.
  3. Scyzoryki z piłką – kładziemy się na plecach na podłodze, wyprostowane nogi unosimy do góry i umieszczamy między nimi piłkę fitness. Kładziemy wyciągnięte ręce nad głową i nogami powoli przenosimy piłkę za głowę. Odrywamy ręce od podłoża i za głową przechwytujemy piłkę i przenosimy ją za głowę. Następnie powoli wykonujemy odwrotną czynność.
  4. Prostowanie ciała – leżymy na plecach na podłodze. Łydki kładziemy na piłce, następnie prostujemy powoli kolana, unosimy pośladki, powoli odrywamy od podłoża kręgosłup kręg po kręgu do momentu aż biodra będą wyprostowane. Ręce leżą wzdłuż ciała. Mięśnie pleców są napięte. Wytrzymujemy chwilę w takiej pozycji, po czym powoli wracamy do pozycji wyjściowej.
  5. Rozciąganie kręgosłupa - kładziemy się plecami na piłce, rozluźnione plecy dostosowują się do kształtu piłki, kolana pod kątem prostym oparte o podłoże, delikatnie przetaczamy się na piłce do tyłu, do momentu, do którego możemy. Jeśli damy radę, możemy spróbować zrobić mostek na piłce.
  6. Przysiady z piłką – stajemy przy ścianie oparci plecami o piłkę i powoli wykonujemy przysiady – przetaczamy piłkę do momenty aż nogi będą zgięte w kolanach pod kątem prostym. Wracamy do pozycji wyjściowej.
  7. Wymachy nóg – kładziemy się bokiem na piłce, talia powinna stykać się z piłką. Ręce opieramy delikatnie na piłce, unosimy biodra i prostujemy nogi. Jedną nogę podnosimy do góry i wracamy do pozycji wyjściowej. Po kilku powtórzeniach zmieniamy strony.
  8. Przetaczanie piłki na boki – kładziemy się na podłodze plecami, piłkę umieszczamy pod ugiętymi kolanami, rozkładamy ręce. Nogami turlamy piłkę na prawo i na lewo, wykonując powolne, regularne ruchy.
  9. Orzełek na piłce – kładziemy się brzuchem na piłce, następnie wyciągamy ręce do przodu, napinamy brzuch i całe ciało i odrywamy nogi od podłoża. Wytrzymujemy tak chwilę, po czym wracamy do pozycji wyjściowej.
  10. Siedzenie na piłce – siadamy na piłce z wyprostowanym kręgosłupem, lekko rozstawionymi nogami zgiętymi w kolanach pod kątem prostym. Wykonujemy delikatne krążenia bioder na piłce oraz delikatne podskoki. Już samo siedzenie na piłce stymuluje mięśnie do pracy.

WSKAZÓWKI


Podczas ćwiczeń nie zapominajmy o oddechu!

Nie wykonujmy ćwiczeń na siłę. Jeśli nie jesteśmy w stanie czegoś wykonać, zrezygnujmy z nich!

Gdy wystąpi ból, nudności lub inne dolegliwości – przerwijmy ćwiczenia!

Każde ćwiczenie wykonujemy kilka lub kilkanaście razy. Z czasem zwiększamy liczbę powtórzeń każdego ćwiczenia.

 

 

Więcej przykładów ćwiczeń znajduje się na stronie

PILKAGIMNASTYCZNA.PL

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel